Generatie Y: job hoppers of slachtoffer van de economie?

Met regelmaat wordt er gesproken over de jeugd, generatie Y, de nieuwe lichting op de arbeidsmarkt die hoppen van de ene job naar de andere omdat:

  • doen waar ze zin in hebben
  • op zoek zijn naar dat wat ze leuk vinden of goed in zijn
  • niet weten wat ze willen
Zo is er denk ik een lange lijst met verschillende redenen te verzamelen. Maar hoe zit het nu echt?

Durf te vragen

Daarom stelde ik de vraag via twitter aan het ‘grote’ publiek:
Cijfers gezocht: Wie kan me helpen aan een bron met cijfers over aantal werkgevers per generatiezoals dit #dtv #HRM. ow.ly/i/mSIP
Jan-Willem Weijers bracht me in contact met Lena Olivier, die mij attendeerde op het onderzoek van BSP staffing gemiddelde duur arbeidsrelaties
Populatie = 2.192 afgeronde arbeidsrelaties
Duur = tijdvak van 11 jaar
Doelgroep = midden en hogere financiële, personele en secretariële functionarissen.
Backoffice arbeidsrelatie = 2,9 jaar gemiddeld & dalende trend
38,3% backoffice arbeidsrelaties < 12 maanden
58,9% backoffice arbeidsrelaties < 24 maanden.
14,8% backoffice arbeidsrelaties > 5 jaar
Het mooie aan dit onderzoek is dat gegevens van de afgelopen 11 jaar zijn geanalyseerd. De keerzijde is dat er is gekeken naar een hele specifieke doelgroep. Helaas niet de doelgroep die ik zocht.

Cijfers CBS

Na enige inspanning uiteindelijk terecht gekomen bij cijfers van het CBS over “Anciënniteit”
Definitie “Anciënniteit”
Het aantal jaren dat personen in dienst zijn bij hun huidige werkgever of in hun eigen bedrijf.
bron: CBS, 2011
Deze cijfers worden per leeftijdscategorie bijgehouden en tonen het volgende beeld.

Ancienniteit per leeftijdscategorie - CBS cijfers 2011 - Sander van Lingen

zie eventueel ook een andere weergave.

Conclusie

Sinds 2008 zien we een daling in de “anciënniteit” en een aanzienlijke daling onder de leeftijdscategorie “15 tot 25 jaar”.

Kunnen we hieruit concluderen dat deze generatie doen waar ze zin in hebben – of – heeft de dalende arbeidsrelatie een verband met de economie?

Ik kan jullie reacties goed gebruiken voor de onderbouwing van mijn onderzoek. Wie kan hier iets zinnigs over melden?

Over Sander van Lingen
De invloed van sociale media doet mij elke dag weer verbazen en daarom voer ik momenteel onderzoek uit naar "Het effect van sociale media op HRM"

Geef een reactie

